راه‌ های پیشگیری از ابتلا قارچ ناخن

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/6/29
48
+ 0 | - 0

عفونت های قارچی ناخن که به آن انیکومیکوزیس هم گفته می‌شود، مشکل بسیار شایعی هستند. قارچ ناخن ممکن است تا ۱۴٪ از جمعیت کلی دنیا را به خود مبتلا کند. شاید برایتان دانستن این نکته جالب باشد که بدانید عفونت قارچی ناخن پا شایع‌تر از عفونت قارچی ناخن دست است.

اگر وضعیت شما خفیف است و باعث آزارتان نمی‌شود، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما در مقابل اگر قارچ ناخن شما دردناک است و باعث ضخیم شدن ناخن‌ها شده، اقدامات خودمراقبتی و داروها ممکن است کمک‌کننده باشد. اما حتی اگر درمان موفقیت آمیز باشد، قارچ ناخن اغلب اوقات عود می‌کند. برای شروع دوره درمان قارچ ناخن لازم است با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید

 

  • ناخن‌های خود را تمیز و خشک نگه دارید. دست‌ها و پاهای خود را به طور مرتب بشویید(به‌خصوص بعد از لمس ناخن آلوده لازم است دست‌های خود را به‌خوبی بشویید)
  • بعد از شست و شو هم ناخن را کاملا خشک کنید، پودر یا پماد ضد‌قارچ بزنید و ناخن‌هایتان را به کمک این مواد مرطوب نگه دارید.
  • از سفت‌کننده‌های ناخن هم می‌توانند استفاده کنید که ممکن است به تقویت ناخن و کوتیکول کمک کند.
  • ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید. لبه‌های ناخن را با سوهان صاف کنید و قسمت‌های ضخیم شده را سوهان بکشید. بعد از هر بار استفاده هم ناخن‌گیر خود را ضد‌عفونی کنید. ناخن‌های بلندتر، فضای بیشتری برای رشد قارچ ایجاد می‌کند.
  • جوراب‌های‌ خود را مرتبا عوض کنید.

درمان سریع قارچ ناخن چیست؟

داروهای ضد قارچ خوراکی اغلب اولین انتخاب برای درمان قارچ ناخن هستند. یکی از گزینه‌ها ایتراکونازول (اسپورانوکس) است. این داروها به رشد ناخن جدید بدون عفونت کمک می‌کنند تا ناخن جدید به آرامی جایگزین قسمت عفونی شود. معمولاً این نوع دارو باید روزانه به مدت ۶ تا ۱۲ هفته مصرف شود.

ایا قارچ ناخن دست خطرناک است؟

یک مورد شدید قارچ ناخن می‌تواند دردناک باشد و ممکن است باعث آسیب دائمی به ناخن‌های شما شود. اگر سیستم ایمنی شما ضعیف باشد یا مثلا اگر به بیماری دیابت مبتلا باشید ممکن است قارچ ناخن منجر به عفونت‌های جدی دیگری شود و گسترش بیشتری پیدا کند.

 

آیا قارچ ناخن واگیردار است؟

بله، بسیاری از انواع قارچ‌های ناخن از جمله tinea unguium، کاملا مسری هستند. قارچ ناخن می‌تواند از طریق تماس مستقیم به شخص دیگری منتقل شود

 

آیا قارچ ناخن درد دارد؟

بله برخی از افراد ممکن است در صورت ابتلا به قارچ ناخن احساس درد داشته باشند یا از ظاهر ناخن‌های خود اذیت شوند.

 

علائم قارچ ناخن عبارتند از:

غلیظ شده

بی رنگ شده

شکننده، شکننده یا ناهموار

بد شکل دادن

از بستر ناخن جدا شده است

بدبو

قارچ ناخن می تواند ناخن های دست را درگیر کند، اما در ناخن های پا شایع تر است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

 

اگر مراحل خودمراقبتی کمکی نکرده است و ناخن به طور زیادی تغییر رنگ، ضخیم یا بدفرم شده، ممکن است بخواهید به یک دکتر متخصص مراجعه کنید.

همچنین اگر موارد زیر را دارید با دکتر خود صحبت کنید:

 

✅اگر دیابت دارید و فکر می کنید در حال ابتلا به قارچ ناخن هستید.

✅خونریزی اطراف ناخن

✅تورم یا درد در اطراف ناخن

✅مشکل در راه رفتن

 

نتیجه گیری

پس قارچ ناخن بیماری دردناکی است که علاوه بر درد، تورم و خارش، احساس بد، ناشی از زشتی انگشتان دست و پاها را هم به همراه خواهد داشت.

در چنین شرایطی بیمار به هر روشی برای بهبود شرایط باید سریعا تلاش کند (از روش‌های درمان خانگی گرفته تا دارو درمانی و لیزر درمانی و حتی در موارد حاد ، جراحی)

و بهتر است تمام این روش‌های درمانی، زیر نظر دکتر پوست با تجربه و‌متخصص در این زمینه، انجام شود که از تجربه کافی برخوردار باشد

 

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید