علت ایجاد لکه قهوه ای روی ناخن

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/4/6
1065
+ 0 | - 0

علت ایجاد لکه قهوه ای روی ناخن

برخی اوقات که برای مانیکور و ژلیش ناخن هایمان به آرایشگاه می رویم، بدون توجه به رنگ ناخن و لکه های ظاهری ایجاد شده روی پوستمان، مجددا رنگ جدید برای کاشت یا ژلیش انتخاب می کنیم. غافل از اینکه همین مشکلات ساده ممکن است منجر به بیماری و حساسیت شدید شود.

متاسفانه برخی از خانم ها بعد از دیدن لکه های قهوه ای و سیاه رنگ روی ناخن هایشان تصمیم می گیرند با لاک های سیاه روی ان را بپوشانند. احتمال می رود که عفونت ناشی از قارچ است اما شما باید نسبت به این تغییر رنگ نیز هوشیار باشید. به خصوص زمانیکه ناخن به رنگ قهوه ای، آبی تیره و سیاه تبدیل می شود.

ارتباط رنگ ناخن و سرطان، موضوعی جدی است. زمانیکه خط ممتد قهوه ای روی ناخن دیدید، احتمال ابتلا به سرطان را در نظر بگیرید. البته نه اینکه قطعا سرطان باشد.

در برخی موارد تومورهایی زیر ناخن رشد کرده و زمانیکه دیدید رنگ ناخن تغییر زیادی کرده است، حتما به سلامت ناخن های خود شک کنید. شاید ناخن شما دچار خونریزی شود. تمام این موارد خبر از بیماری های خطرناکی می دهد و شما باید نسبت به آن هشیارانه عمل کنید.

برخی از تغییرات در ناخن شما به دلیل شرایط پزشکی می باشد و بهتر است به آنها دقت بیشتری کنید. در صورت مشاهده هریک از نشانه های زیر، به پزشک مراجعه کنید.

 

علت ایجاد لکه قهوه ای روی ناخن

 

  • تغییر رنگ سراسری ناخن مانند زرد شدن ناخن ها، ایجاد خط های طولی مثل خطوط سفید عمودی یا خطوط تیره بر روی ناخن و یا ایجاد انواع لکه روی آن‌
  • تغییر در شکل ناخن مانند چماقی شدن ناخن، ناخن قاشقی و ایجاد حفره در ناخن
  • تغییر در ضخامت ناخن
  • شکنندگی ناخن
  • خونریزی در اطراف ناخن‌ها
  • تورم یا قرمزی در اطراف ناخن‌ها
  • درد ناخن‌ها یا اطراف آن‌ها
  • جدا شدن ناخن از بستر

علت ایجاد این تغییرات می تواند متفاوت باشد که در ادامه این مقاله از وبسیات تخصصی فروشگاه فیونا، به علت ایجاد لکه های قهوه ای یا همان ملانونیشی طولی می پردازیم.

ملانونیشی طولی چیست؟

این بیماری مربوط به لکه های قهوه ای یا سیاه روی ناخن شماست که می تواند ناخن های دست و پارا تحت تاثیر قرار دهد.بروز این لکه ها می تواند برخی از ناخن ها یا همه را تحت تاثیر خود قرار دهد. ملانونیشی طولی از نوع حاد  تا بی ضرر را در بر می گیرد.

انواع ملانونیشی

ملانونیست ها سلول های رنگدانه ای هستند که می توانند رنگدانه های قهوه ای به نان ملاتونین در بدن را آزاد کنند. در صورتیکه لکه های قهوه ای روی انگشت های پا ظهور کند، یعنی ملانوسیت در ناخن های پا و دست را دارید. به طور معمول این ملانوسیت ها خفته اند. از آنجایی که هیچ ملانینی در ناخن های ما وجود ندارد، آنها بسیار شفاف و بی عیب به نظر می رسند.

فعال شدن ملانوسیت ها: این نوع ملانونیشی زمانی رخ می دهد که ملانونیست ها برای تولید ملانین فعال می شوند. اما تعداد ملانونیست ها ثابت می ماند.

تکثیر ملانوسیتی: اگر تعداد سلول های ملانوسیت در ناخن ها افزایش یابد، این نوع ملانونیست اتفاق می افتد. البته رشد سلول های ملانوسیت به دو بخش سرطانی و غیر سرطانی نیز تقسیم می شود.

علائم ملانونیشی:  

علل ایجاد لکه روی ناخن ها به چند عامل مهم بستگی دارد. از جمله:

ظاهر شدن یک نوار عمودی سیاه رنگ یا قهوه ای رنگ در سراسر ناخن

  • نوار سیاه رنگ و تیره که در شکل منظم ندارد و سرتاسر ناخن پخش شده است.
  • تغییر شکل ناخن

 

علل ملانونیشی:

ناخن های انگشتان پا و دست شما به طور معمول شفاف و فاقد رنگدانه اند. ملانونیشا زمانی رخ می دهد که سلول های رنگدانه به نام ملانوسیت ملانونین را در ناخن رسوب می کند. به همان اندازه که ناخن شما رشد می کند، لکه های قهوه ای و یا سیاه رنگ هم مدام در حال رشد هستند.

بارداری

- تنوع نژادی

- ضرب دیدگی و آسیب جدی

- سندرم تونل کارپال

- جویدن ناخن

- تغییر شکل در پای شما که باعث اصطکاک با کفش می گردد.

- عفونت ناخن

- لیکن پلان

- پسوریازیس

- آمیلوئیدوز

- زگیل های ویروسی

- سرطان پوست

- بیماری آدیسون

- سندرم کوشینگ

- پرکاری تیروئید

- اختلال در عملکرد هورمون رشد

- حساسیت به نور

- آهن بیش از حد

- لوپوس

- اچ‌آی‌وی

- فتوتراپی

- قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس

- داروهای ضد مالاریا

- داروهای شیمی درمانی

 

علت ایجاد لکه قهوه ای روی ناخن

 

نکته: در بین تمام گروه های افراد، آفریقایی تبارها بیشترین اختمال ابتلا به ملانونیشی رادارند. پس از آنها، افراد دارای پوست تیره در معرض خطر هستند.

تشخیص ملانونیشی:

تشخیص آن به صورت قطعی کمی مشکل بوده و پس از انجام معاینات خاص می توان نتیجه قطعی را اعلام کرد. پزشک شما با معاینه تمامی ناخن های دست و پا شروع کرده و دقت به شکل، اندازه و رنگ ناخن ها می کند. در برخی موارد بعد از ابتلا به ملانونیشی، ناخن ها تغییر شکل اساسی می دهند.

در مرحله بعد، نوبت به تشخیص درماتوسکوپی می رسد. از نوع خاصی میکروسکوپ استفاده می شود تا تغییر رنگ ناخن ها را بهتر نشان دهد. پزشک در درجه اول به دنبال علائمی می گردد  که نشان دهد ملانونشی رو به وخیم شدن پیش می رود.

اگر هر یک از علائم زیر را حس کرد، احتمال ابتلا به ملانونیشی را بیشتر می دهد:

- اچ‌آی‌وی

- فتوتراپی

- قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس

- داروهای ضد مالاریا

- داروهای شیمی درمانی

راه های درمان:

درمان ملانونیشی راه های متفاوتی دارد و به همین دلیل راه های درمان آن صرفا یک روش نیست. اگر پزشک تشخیص دهد که علل غیر سرطانی دارد، اغلب روش های استفاده از دارو را توصیه نمی کند.  

اگر ملانونیشی ناشس از مصرف دارو ها باشد، ممکن است دستور دهد تا برای مدتی دارو را قطع کنید .

نتیجه گیری:

ایجاد لکه های قهوه ای روی ناخن علل متفاوتی دارد. تفاوت نژادی، آسیب دیدگی، خوردن آهن بیش از حد، بارداری، قرار گرفتن بیش ازحد زیر نور آفتاب و یا اشعه ماورا بنفش، لوپوس، ایدز و ........... هر زمان این علائم را مشاهه کردید، حتما به پزشک معالج مراجعه کنید.

برای خرید محصولات ضد قارچ فیونا، با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.  

 

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید